Analiza opiera się o założenie, że najlepszym miernikiem skuteczności bojkotu nie są bezpośrednie straty biznesowe przez niego spowodowane, ale efekt wycofania się z Rosji (bo o to przecież bojkotującym chodzi). Dzięki temu możemy obserwować, jak zarządy oceniają nie tylko dzisiejsze straty w wyniku protestów, ale także straty w okresach przyszłych. Straty, które dotyczą nie tylko przychodów, ale także relacji z całym otoczeniem (biznesowym, politycznym, mediowym, pracowniczym).
W pierwszej chwili wydaje się, że bojkot nie przynosi żadnych efektów (odsetek firm w kategorii A spada, a w kategoriach F i D wyraźnie rośnie). Jednak kiedy przyjrzymy się dokładniej danym, to zobaczymy, że:
1) Znaczna część firm z kategorii F podejmuje decyzje decyzje o wycofaniu się z Rosji, co widać szczególnie w pierszym badanym okresie (27.03. - 13.04), a za wzrost są firmy nowo dodane do zestawienia.
2) Kategorie najbardziej wrażliwe na bojkot (BTC i finanse) wycofują się w największym stopniu.
3) Za wzrost odsetka firm, które cały czas działają w Rosji od powiada biznes z państw, które nie nałożyły sankcji na Rosję, szczególnie z Chin i Indii, i które pojawiły się licznie w zestawieniu od kwietnia.
4) Widać strategię firm przechodzenia z kategorii "Digging In" do "Buying the time", co można określić nomen omen "zajdźmy z linii strzału".
5) Biznes w państwach europejskich położonych bliżej Rosji zdecydowanie częściej podejmuje decyzję w wycofaniu się z Rosji, co wynika nie tyle nawet z kosztów bezpośrednich, a bardziej z kosztów reputacyjnych.
Bojkoty konsumeckie firm, które zachowują się nieetycznie często nie przynoszą żadnych zmian w ich postępowaniu. Pytanie takie można też zadać w przypadku bojkotu i innych form nacisku na firmy, które nie wycofały się z Rosji po inwazji na Ukrainę. Dashboard, który przygotowałem pokazuje, na ile bojkot był skuteczny.
Wizualizacja oparta jest o dane zbierane i codziennie aktualizowane przez Yale CELI, za okres 27. marca - 12. maja, ale będę ją aktualizował wraz z publikowaniem kolejnych raportów.
Yale CELI zdefiniowało 4 rodzaje zachowań firm:
A: Withdrawal (całkowite wycofanie się).
B: Suspension (zawieszenie działalności).
C: Scaling back (zmniejszanie skali działalności).
D: Buying the time (deklaracja zamiaru wycofania).
F: Digging in (prowadzenia działalności bez zmian).
Najważniejszym elementem dashboardu jest dolny czterostopniowy wykres wstążkowy (sankey). Pozwala on zaobserwować zmiany zachowań firm w odstępach dwutygodniowych i filtrować je według rodzajów (prawy górny róg) oraz państw i poszczególnych firm (lewy górny róg).
tel. 504 135 721
info@opowiadane.com.pl
Copyright 2017 | Created with WebWave