Trzecia wizualizacja została przygotowana na podstawie danych dotyczących strat w sprzęcie poniesionych przez obie strony konfliktu. Informacje takie zbiera i weryfikuje na podstawie geolokalizowanych zdjęć portal Oryx. Niestety sposób udostępniania zbioru nie jest przyjazny do przetwarzania i przygotowałem tylko jeden pomiar zjawiska (do 21. kwietnia 2022). Wizualizacja zawiera podstawowe informacje dotyczące strat we wszystkich rodzajach uzbrojenia, a w odniesieniu do sił powietrznych oraz czołgów i wozów bojowych informacje dotyczą strat poszczególnych typów pojazdów i statków powietrznych.

 

Wprawdzie wielkość strat rośnie (Rosjanie stracili do końca kwietnia ponad 3000 sztuk uzbrojenia),  jednak proporcja strat pomiędzy stronami pozostaje na tym samym poziomie. Ukraina traci 3-4 razy mniej uzbrojenia niż Rosja i wielu kategoriach (np. czołgów) przejmuje więcej sprzętu rosyjskiego, niż sama traci. Ze względu na intensywne dostawy nowoczesnego uzbrojenia przez państwa NATO ta dysproporcja prawdopodobnie będzie się zwiększała. Ale o tym napiszę pewnie w kolejnym wpisie o wojnie w Ukrainie.

Wizualizacja składa się z trzech ekranów prezentujących zachowania  firm  w przekroju geograficznymi i branżowym. Jest na bierząco aktualizowana.

 

 

Druga wizualizacja dotyczy natomiast skuteczności nacisków opinii publicznej i została przygotowana również w oparciu o  dane YSoM. Na pięciu slajdach możemy zobaczyć proces podejmowania decyzji przez firmy pomiędzy końcem marca, a końcem kwietnia. Na dahshboardach możemy zobaczyć przepływy pomiędzy kategoriami, do których przypisuje firmy YSoM. Dane również możemy filtrować według branż.

Na podstawie takich danych przygotowałem kilka dashboarów pokazujących oblicza tej wojny. Dwa pierwsze dotyczą kwestii wycofywania się z Rosji firm międzynarodowych. Łącznie z sankcjami jest to element nacisku ekonomicznego, który ma wpłynąć na poziom poparcia dla Putina i zmniejszyć możliwości dalszego prowadzenia wojny przez Rosję. Do końca kwietnia z Rosji wycofało się blisko 1000 firm z całego świata. Jednak niektóre, mimo nacisków opinii publicznej, odmawiają wyjścia z Rosji. Wobec części z nich klienci podejmują bojkot konsumencki lub organizują protesty przed sklepami. 

 

Od pierwszych tygodni wojny informacje dotyczące zachowań firm zbiera, weryfikuje i udostępnia Yale School of Management. Umożliwia to zarówno obserwowanie skali zjawiska, jak i skuteczności bojkotów. Na podstawie tej bazy danych przygotowane są  dashboardy. Pierwszy z nich prezentuje informacje o zachowaniach firm w przekrojach geograficznym i branżowym.

 


 

 

20 kwietnia 2022

Wojna w Ukrainie

Wojna w Ukrainie jest bodajże pierwszą, w której dzięki aktywności aktywistów dostępna dla szerokiej publiczności jest duża ilość danych dotyczących konfliktu. Mamy udostępnione przez Anonymusa dane adresowe żołnierzy rosyjskich, monitorowane przez profesjonalny serwis Oryx straty w sprzęcie, czy wycofywanie się firm z rynku rosyjskiego weryfikowane przez Yale School of Management..  
 

VISUAL ANALYTICS

tel. 504 135 721

info@opowiadane.com.pl
 

Twój e-mail
Treść wiadomości
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Copyright 2017 | Created with WebWave