Copyright 2017 | Created with WebWave

Twój e-mail
Treść wiadomości
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

tel. 504 135 721

info@opowiadane.com.pl
 

VISUAL ANALYTICS

Wojna w Ukrainie jest bodajże pierwszą, w której dzięki aktywności aktywistów dostępna dla szerokiej publiczności jest duża ilość danych dotyczących konfliktu. Mamy udostępnione przez Anonymusa dane adresowe żołnierzy rosyjskich, monitorowane przez profesjonalny serwis Oryx straty w sprzęcie, czy wycofywanie się firm z rynku rosyjskiego weryfikowane przez Yale School of Management..  
 

Wojna w Ukrainie

20 kwietnia 2022

Na podstawie takich danych przygotowałem kilka dashboarów pokazujących oblicza tej wojny. Dwa pierwsze dotyczą kwestii wycofywania się z Rosji firm międzynarodowych. Łącznie z sankcjami jest to element nacisku ekonomicznego, który ma wpłynąć na poziom poparcia dla Putina i zmniejszyć możliwości dalszego prowadzenia wojny przez Rosję. Do końca kwietnia z Rosji wycofało się blisko 1000 firm z całego świata. Jednak niektóre, mimo nacisków opinii publicznej, odmawiają wyjścia z Rosji. Wobec części z nich klienci podejmują bojkot konsumencki lub organizują protesty przed sklepami. 

 

Od pierwszych tygodni wojny informacje dotyczące zachowań firm zbiera, weryfikuje i udostępnia Yale School of Management. Umożliwia to zarówno obserwowanie skali zjawiska, jak i skuteczności bojkotów. Na podstawie tej bazy danych przygotowane są  dashboardy. Pierwszy z nich prezentuje informacje o zachowaniach firm w przekrojach geograficznym i branżowym.

 


 

 

Wizualizacja składa się z trzech ekranów prezentujących zachowania  firm  w przekroju geograficznymi i branżowym. Jest na bierząco aktualizowana.

 

 

Druga wizualizacja dotyczy natomiast skuteczności nacisków opinii publicznej i została przygotowana również w oparciu o  dane YSoM. Na pięciu slajdach możemy zobaczyć proces podejmowania decyzji przez firmy pomiędzy końcem marca, a końcem kwietnia. Na dahshboardach możemy zobaczyć przepływy pomiędzy kategoriami, do których przypisuje firmy YSoM. Dane również możemy filtrować według branż.

Trzecia wizualizacja została przygotowana na podstawie danych dotyczących strat w sprzęcie poniesionych przez obie strony konfliktu. Informacje takie zbiera i weryfikuje na podstawie geolokalizowanych zdjęć portal Oryx. Niestety sposób udostępniania zbioru nie jest przyjazny do przetwarzania i przygotowałem tylko jeden pomiar zjawiska (do 21. kwietnia 2022). Wizualizacja zawiera podstawowe informacje dotyczące strat we wszystkich rodzajach uzbrojenia, a w odniesieniu do sił powietrznych oraz czołgów i wozów bojowych informacje dotyczą strat poszczególnych typów pojazdów i statków powietrznych.

 

Wprawdzie wielkość strat rośnie (Rosjanie stracili do końca kwietnia ponad 3000 sztuk uzbrojenia),  jednak proporcja strat pomiędzy stronami pozostaje na tym samym poziomie. Ukraina traci 3-4 razy mniej uzbrojenia niż Rosja i wielu kategoriach (np. czołgów) przejmuje więcej sprzętu rosyjskiego, niż sama traci. Ze względu na intensywne dostawy nowoczesnego uzbrojenia przez państwa NATO ta dysproporcja prawdopodobnie będzie się zwiększała. Ale o tym napiszę pewnie w kolejnym wpisie o wojnie w Ukrainie.